Skip to main content

ARGITUZ, narriadura kognitiboari aurre egiteko laguntza

BALORAZIO eta INTERBENTZIO NEUROPSIKOLOGIKOA

GURE ZERBITZUAK
ZER, NOLA ETA NON EGITEN DUGU...
balorazio neuropsikologikoa

ARGITUZen, edozein interbentzio hasi aurretik, pertsona bakoitzari bere txosten medikoak eskatzen zaizkio eta Balorazio Neuropsikologikoa egiten da: pertsonaren egoera kognitiboaren, afektibo-konduktualaren eta funtzionalaren balorazio zehatza.

Azterketa Neuropsikologikoak diagnostiko diferentzial on baterako duen garrantziaz jabetuta, ARGITUZek zerbitzu hori eskaintzen die bere kognizioaren funtzionamendua ezagutu nahi duten edozein adinetako pertsonei, zentroko pazientea izan edo ez.

Ebaluazio neuropsikologikoaren bidez, afekzioa itzulgarria edo itzulezina den eta funtzio kognitiboetan duen muga maila ezagutzen dugu, pertsona bakoitzari aholkua emanez eta komeni zaion tratamendura bideratuz.

Horrela, balorazio neuropsikologikoa aztertu ondoren, txosten bat egiten da, behar izanez gero tratamendu farmakologikoa (Neurologia eta/edo Psikiatria) eta/edo tratamendu ez-farmakologikoa (ARGITUZ) hasteko.

ARGITUZen 3 interbentzio mota bereizten ditugu lesioaren etiologiaren, kokapenaren eta larritasunaren arabera:

NARRIADURA KOGNITIBORIK GABE - N.K. ARINA

Zahartzeari edo gogo-aldarteari lotua...

  • ESTIMULAZIO KOGNITIBO INTEGRALA

  • ENTRENAMENDU GLOBALA

  • GEHIENEZ 5 PERTSONAKO TALDEAK
  • 2 EGUN ASTEAN ARGITUZEN

NARRIADURA KOGNITIBO ARINA-ERTAINA

Gaixotasun neurodegeneratiboari lotua
  • ESTIMULAZIO KOGNITIBO INTEGRALA

  • PERTSONALIZATUAK

  • GEHIENEZ 4 PERTSONAKO TALDEAK
  • 2-3 EGUN ASTEAN, BEHARRAREN ARABERA

HARTUTAKO KALTE ZEREBRALA

Iktusa, garezurreko traumatismoa, tumorea...

  • ERREHABILITAZIO NEUROPSIKOLOGIKOA

  • FOKALIZATUA eta INTEGRALA

  • BANAKAKO SAIOAK

  • ARGITUZ edo ETXEAN

ARGITUZen Estimulazio Kognitibo Integralaren bidez esku hartzen da: kognizioa-gorputza-emozioa, saio bakoitzean bat eginda, Estimulazio Kognitiboko Terapia eta Mindfulnessa (Mindfulbrain) bitartezTaichi, Baterako Arreta Terapiarekin eta Umore Terapiarekin osatuta.

BALORAZIO NEUROPSIKOLOGIKOA

Errehabilitazio-prozesu ororen aurretik, pertsonaren egoera kognitibo, afektibo-konduktual eta funtzionalaren balorazio zehatza egin behar da. Balorazio neuropsikologikoa hiru zati nagusitan banatuko da:

  • Elkarrizketa klinikoa: lehenengo kontaktua zaintzaileekin eta/edo pazientearekin. Bertan, pazientea eta haren ingurunea ebaluatzeko eta abordatzeko informazio garrantzitsua jasoko da: aurrekari medikoak, kontsultaren arrazoia, sintomen hasiera eta bilakaera, etab. Gutxi gorabeherako iraupena: 30 ".
  • Ebaluazio neuropsikologikoa: pertsonaren egoera kognitiboa, afektiboa, portaerazkoa eta funtzionala ebaluatzea proba eta test neuropsikologiko estandarizatuen bidez, eragindako eta babestutako funtzio kognitiboak detektatzeko, bai eta pazientearen funtzionalitatean eta gizarte- eta familia-ingurunean eragina izan dezaketen afektibitate- eta jokabide-nahasmenduak detektatzeko ere. Miaketaren fase horri esker, esku hartzeko plan pertsonalizatua diseinatu ahal izango da, eta pazientearekin eta zaintzailearekin abordatze osoa egin ahal izango da. Memoriaren, arretaren eta/edo funtzio betearazleen ebaluazio zehatzagoa egiteko aukera egongo da, errealitate birtualaren bidez. Gutxi gorabehera: 1,5h-3h, saio 1 edo 2.
  • Txosten klinikoa: ebaluazioa egin ondoren, txosten neuropsikologikoa emango da, miaketan lortutako emaitzekin, bai eta pertsonen eta zaintzaileen bizi-kalitatea hobetzeko jarraibideak eta gomendioak ere.

ESTIMULAZIO KOGNITIBO INTEGRALA

ARGITUZen Estimulazio Kognitibo Integralaren bidez esku hartzen da: kognizioa-gorputza-emozioa, saio bakoitzean bat eginda, Estimulazio Kognitiboko Terapia eta Mindfulnessa (Mindfulbrain) bitartezTaichi, Baterako Arreta Terapiarekin eta Umore Terapiarekin osatuta.

Xehetaxun gehiago ezagutzeko egin klik xaguarekin irudi bakoitzaren gainean

  • ESTIMULAZIO KOGNITIBO TERAPIA

    Estimulazio Kognitiboko Terapia esku-hartze ez-farmakologikoa da, eta zientifikoki bermatzen da narriadura kognitiboa tratatzeko eta prebenitzeko.

    Estimulazio Kognitiboko Terapiarekin funtzio kognitibo nagusi bakoitza espezifikoki gauzatzen da: orientazioa, arreta eta kontzentrazioa, epe luzeko memoria, lan-memoria, hitzezko hizkuntza, idazketa, irakurketa, kalkulua, praxiak eta funtzio exekutiboak.

    Gure burmuinean zenbait zati identifikatzen dira prozesu jakin batzuen arduradun gisa, eta, aldi berean, zati edo domeinu espezifiko horiek sare neuronalez lotutako sistema funtzional bat osatzen dute; goiko funtzioak garun-eremu askoren mende daude eta modu koordinatuan lan egiten dute (Alexander Luria, Neuropsikologiaren aita).

    Horregatik, estimulazio kognitiboaren edo garun-eremuen entrenamenduaren bidez, aldaketa funtzional garrantzitsuak lortzen dira, izan ere, dauden funtzio kognitiboak mantentzeaz gain, ahuldutakoen galera moteltzen da, eta neuroplastikotasunari esker, sare neuronal berriak (neurogenesia) sortzen dira, bizi garen ingurunean gure funtzionaltasuna orekatzeko edo konpentsatzeko.

    Funtzio kognitiboak Estimulazio Kognitiboko Terapiaren bidez entrenatzeak eta indartzeak egunerokoan eta ingurunearekin dugun harremanean egiten diren ekintzen kalitatea hobetzea dakar, onura ugari lortuz kognitiboez gain:

    • Ingurunea kontrolatzeko sentimenduak sortzen ditu eta babesgabetasuna murrizten du.
    • Independentzia eta autonomia pertsonala areagotzen ditu.
    • Ongizate emozional, psikologiko eta osasun orokorreko sentimendua hobetzen du.
    • Isolamendu soziala saihesten du, hain arriskutsua dena gure kognizioarentzat.
  • MINDFULNESS

    Zer da Mindfulness?

    "Mindfulness arreta jartzean sortzen den kontzientzia-egoera berezia da, nahita eta epaitu gabe, une honetan, esperientzia unean-unean bizitzen" (Jon Kabat-Zinn).

    «Gertatzen ari denaren eta gertatzen ari denari buruz elkarri kontatzen dizkiogun istorioen arteko aldea hobeto ikusten laguntzen digu» (Sharon Salzberg).

    «Etenaldi bat da, estimuluaren eta erantzunaren arteko tartea: hortxe dago aukera» (Tara Brach).

    "Mindfulness hainbat modutan definitu da, baina guztiek bat egiten dute une bakoitzaren kontzientzia hartzeko kontzeptuan, geure buruaren, besteen eta gure ingurunearen kontzientzia. Baina errotik presente egotea ez da erraza batzuetan; zaila eta disonantea izan daiteke. Batzuetan ondoeza sortzen du. Mindfulnessek disonantzia horretara itzultzea dakar, eta horretarako gai izateko erresilientzia aurkitu eta eraikitzea...

    ... Mindfulness ez da teknika bat, izateko modu bat da, adi egoteko egoera mental bat da, hainbat teknika eta praktika espezifiko (praktika formala) erabiliz ikasi eta entrenatu daitekeena. Baina praktika formalaren helburua eguneroko bizitzako praktika informalean finkatzea da...

    ... Ariketa fisiko erregularrak gure giharrak indartzen dituen bezala, arreta osoko entrenamenduak barne sendotasuna gara dezake gugan, positiboez gehiago gozatzeko, negatiboari lasaitasunez aurre egiteko, gure esperientzietatik gehiago ikasteko eta, azken batean, zoriontsuagoak izateko " (Ausiás Cebolla Martí).

    Jarrerazko oinarriak:
    • Pazientzia ("paziente" deitzen diegu gure erabiltzaileei pazientzia praktikatzen dutelako: zientziaren ama).
    • Hasiberriaren burua – Unean uneko jakin-mina
    • Konfiantza
    • Onarpena
    • Ez epaitu
    • Ez behartzea
    • Askatu
    • Gizatasun partekatua
    • Adeitasuna eta ontasuna
    • Esker ona
    • Eskuzabaltasuna
    Mindfulness praktika nagusiak

    ARGITUZen Mindfulness edo Erabateko Arreta formaleko praktikak integratzen dira saio bakoitzaren hasieran (10 minutu) eta informalak Estimulazio Kognitiboko Terapiarekin (Mindfulbrain).

    Praktika formalen artean, honako hauek nabarmenduko ditugu:

    • Arnasketan fokalizatutako arreta 3 minutuz.
    • Gorputzaren sentsazioetan ardaztutako arreta (gorputzaren eskaneatzea).
    • Gorputz-mugimenduei arreta fokalizatua ematea Taichi praktikan.
    • Ibiltzean sentipenetara bideratutako arreta.

    Era berean, estimulazio kognitiboko saioetan, arreta bateratuaren bidez laguntzen zaio pertsonari ariketa bakoitzean arreta guztia jartzen, praktika informal gisa.

    Arreta osoa barneratuta eta indartuta, baliteke gure "pazienteek" egoera hori eguneroko bizitzan sortzen den "une berri" guztietara hedatzea, eta aurkezten dena lasai gelditu, behatu eta onartu ahal izatea, beren buruarengan konfiantza izanez, eta egoera une horretan dituzten baliabide guztiekin konpondu ahal izatea.

    Onurak

    Zientifikoki egiaztatu da eguneroko praktika jarraituak (gutxienez 12 minutu) onura ugari dituela:

    • Aldaketa positiboak sortzen ditu egitura neuronalean:
      • Lehenagoko Azal Zingulatuaren aktibazioa hobetzen du, Lehenetsi Sare Neuronalaren desaktibazioa arautzen duena (autobiografikoa eta auto erreferentziala). Sare hori kanpoko estimulu partikularretan (pilotu automatikoan) ardazten ez denean aktibatzen da, eta horietan arreta jartzen dugunean desaktibatzen da. Bitxia bada ere, Akatsagatiko Sare Neuronalaren "aktibazio/desaktibazio natural" horrek narriadura kognitiboa duten pertsonengan du eragina; horregatik da garrantzitsua erabateko arreta entrenatzea.
      • Eremu prefrontal medialaren lodiera, azal zingulatuaren mielina eta intsula handitzen ditu, eta informazioaren arreta, kontzentrazioa eta prozesamendua hobetzen ditu.
      • Emozioak erregulatzen dituen amigdalaren tamaina murrizten du, eta, ondorioz, beldurrak, antsietatea, estresa, emozioen deserregulazioa eta abar gutxitzen ditu.
      • Hipoeremuaren tamaina handitzen da, memoriarekin eta ikaskuntzarekin lotuta, eta haren funtzionaltasuna hobetzen da.
    • Adimen emozionala hobetzen du, autoezagutzarekin eta gure emozioen kudeaketa hobearekin.
    • Sormena sustatzen du, buru lasaiak espazio gehiago baitu ideia berriak sortzeko.
    • Pertsonen arteko harremanak hobetzen laguntzen du, hori egiteak unean bertan kontzienteago izaten laguntzen baitigu.

    Laburbilduz, Mindfulnessen etengabeko praktikak onurak dakarzkie osasunari eta ongizate pertsonalari.

    “Gutxi behar da egunero, egunero lortzen badugu apur hori”
    (Santiago Ramón y Cajal)
  • TAICHI

    Ahal denean, saioen hasieran Taichi praktikatzen da, kognizioa modu global eta inplizituan lantzeko intentzioarekin. Txinatik datorren milaka urteko praktika hau gorputzaren zurruntasuna askatzean oinarritzen da, arnasketa sakon batez lagundutako mugimendu jariakor geldoen bidez. Horren ondorioz, gorputz-sentsazio orekatu eta dinamiko bat sentitzen da, praktikatzaileen psikomotrizitatera, emozioetara eta kogniziora transmititzen dena. Taichiak malgutasun kognitiboa eta gorputz-malgutasuna hobetzen ditu.

    Izan ere, zientifikoki frogatzen ari da Taichiren praktika tresna terapeutikotzat har daitekeela Narriadura Kognitiboaren tratamenduan eta prebentzioan, haren etengabeko praktikak honako onura hauek dakartzalako:

    • Ariketa fisiko guztietan bezala, Garunetik Eratorritako Faktore Neurotrofikoa (BDNF) handitzen da, neurogenesia errazten duena eta hipoeremuan eta garun-azalean plastikotasun sinaptikoa sustatzen duena, memoria hobetuz.
    • Mugimenduzko meditazio gisa, burua baretzen du eta egoera emozionala hobetzen du, depresioa eta antsietatea gutxituz, narriadura kognitiboarekin hain lotutakoak
    • Mugimendu sekuentzialak ikasiz eta horien jarraipena eginez (dantza, esaterako), kontzientziaren garuneko sareak estimulatzen ditu, eta, ondorioz, arreta selektiboa eta iraunkorra (kontzentrazioa) hobetzen ditu, haren mende dauden gainerako funtzio kognitibo gorenekin batera.

© Argituz, Neuropsikologia Zentroa | Legezko dokumentazioa

KOKAPENA, KONTAKTU DATUAK

Ibai Ondo, 3
20720 Azkoitia · Gipuzkoa
650 137 227 · 943 55 95 09
Helbide elektroniko hau spambot-etatik babestuta dago. JavaScript gaituta izan behar duzu ikusi ahal izateko.